Medierådet avviser Tukaki-klage mot Newsroom

ysrmlMm8SsLmozIeHNR2

[ad_1]

Media

Medierådet avsa i dag sin avgjørelse om en klage fra tidligere administrerende direktør i NZ Māori Council Matthew Tukaki mot Newsrooms rapportering om hans rolle i å signere en offentlig kontrakt fra rådet til organisasjonen han nå leder.

Oversikt

17. mai 2022 publiserte Newsroom en artikkel med overskrift Spørsmål om overføring av 1 million greenback offentlig finansiering. Artikkelen undersøker overføringen av en finansieringskontrakt fra New Zealand Māori Council (Māori Council) til Nationwide Māori Authority og om Matthew Tukaki hadde myndighet til å legge til rette for denne overføringen. Tukaki klager over at flere Medierådets prinsipper har blitt brutt, spesielt prinsipp (1) nøyaktighet, rettferdighet og balanse; Prinsipp (4) Kommentar og fakta; Prinsipp (10) Interessekonflikter; Prinsipp (6) Overskrifter og bildetekster; og Prinsipp (9) Subterfuge.

Artikkelen

Historien rapporterer at i mars 2021 signerte administrerende direktør for New Zealand Māori Council, Tukaki, og Diane Tuari en tjenestekontrakt til en verdi av $965 000 med Ministry of Enterprise, Immigration and Employment (MBIE). I september 2021 ga han og Tuari fullmakt til departementet for sosial utvikling (MSD), som handlet på vegne av MBIE, til å overføre denne kontrakten fra Māori Council til Nationwide Māori Authority. Tukaki er styreleder for Nationwide Māori Authority.

Artikkelen siterer fra et brev fra Peter Fraser, nasjonal sekretær for Māori Council, som sier: “Denne avtalen ble godkjent på vegne av NZ Māori Council av Tukaki 13. mars og Diane Tuari 3. mars 2021, uten viten om dette. , samtykke eller fullmakt fra NZ Māori Council til å inngå avtalen.” Med referanse til overføringen av kontrakten er Herr Fraser ytterligere sitert i artikkelen, og sa “I september 2021 hadde Mr Tukaki ingen stilling i NZ Māori Council overhodet. Han hadde ingen myndighet til å fornye (overføre) en NZ Māori Council-kontrakt.»

Tukaki svarte at lederen var klar over kontrakten, etter å ha blitt informert av ham gjennom detaljert korrespondanse og oppdateringer. Historien sier at bevis til støtte for dette levert av Tukaki til Newsroom refererer til et arbeidsopplegg, males nevner ikke en kontrakt. Ms Tuaris svar var at “Jean Nankivell var ledelsen på den (innledende) kontrakten …. med støtte fra Māori District Council” og hennes bekymringer om legitimiteten til Māori Council etter valget foreslo at kontrakten skulle overføres og at herr Tukaki handlet etter hennes ønsker når han signerte kontrakten. Nankivell har siden dødd.

Da MSD ble spurt av Newsroom om hvorfor det hadde anerkjent Tukakis myndighet til å deal with på vegne av Māori Council, hevdet det at de var fornøyd med den omhu som ble utført angående denne kontrakten, at de ikke hadde mottatt noen klager på kontrakten eller Mr. Tukakis myndighet til å signere på vegne av Māori Council, “derfor har ingen forespørsler blitt gjort”.

Māori Council-valg ble holdt i mai 2021. Med tapet hans ved disse valget bortfalt alle Tukakis curler i rådet, sa historien. Før nye utnevnelser kunne gjøres, tok Tukaki, sammen med Raewyn Harrison, sivil rettssak med påstand om at det var uregelmessigheter i valget, og forsøkte å stoppe landsmøtet i Māori Council fortsette å validere valgresultatene og foreta utnevnelser. Høyesterett avviste påstandene fra Tukaki og fru Harrison. Māori-rådet fortsatte deretter med å validere valgresultatet og foreta nye utnevnelser.

Artikkelen rapporterer om et brev som Tukaki sendte til ministeren for Māori-utvikling, med påstand om uregelmessigheter i Māori Council-avstemningsprosessen, og sa at det var mer enn 50 navn knyttet til brevet, males noen på pay attention var uvitende om at navnene deres var inkludert . Den sier også at Māori Council sendte en formell klage til politiet i september 2021 om uautoriserte utbetalinger fra Māori Council-kontoer etter valget i 2021.

Historien avsluttes med en uttalelse om herr Tukakis utnevnelse i september 2021 til leder av Ministerial Advisory Board ved Oranga Tamariki. Det står hvor mye han ble betalt og at han ble erstattet i april 2022 av Sir Mark Solomon.

Klagen

Tukaki klager både på publikasjonen og journalisten.

Han hevder at artikkelen var full av unøyaktigheter eller fakta som “burde vært rapportert og inneholdt i min uttalelse” til journalisten, noe som antydet at det var unøyaktigheter ved utelatelse. En feil som herr Tukaki fremhever er beskrivelsen av Nationwide Māori Authority som ny når den har vært etablert i åtte år. Han sier også at artikkelen ikke inkluderer at valget til Māori Council i 2021 fortsatt er omstridt og det er en pågående etterforskning.

I sin klage hevder Tukaki at han fortsatt er en valgt offiser i Māori Council og at dette er utelatt fra historien.

Tukaki klager over at han fant journalisten frekk og conceited, og krever svar på spørsmål umiddelbart. Han antyder at journalisten har en personlig interesse som stammer fra en tidligere delt erfaring beneath en høring i Waitangi-tribunalet. Tukaki sier også at artikkelen er utrygg og at redaksjonell tilsyn burde ha tatt opp dette.

Tukaki klager over at historien er ubalansert fordi den rapporterer om informasjon gitt av Māori Council, som han er i strid med, uten å komme med en mothistorie eller fakta. Han sier også at kommentarene om hans rolle med Oranga Tamariki og hvor mye han ble betalt var uvesentlig for artikkelen.

Responsen

Newsroom-medredaktøren svarte umiddelbart etter mottak av klagen og sa at journalisten hadde kommunisert med Tukaki i skriftlig type og deretter i et detaljert telefonintervju. I svaret deres sa Newsroom “at journalisten hadde funnet Tukaki krigførende og uvillig til å diskutere saker uten tilgang til informasjon fra våre kilder.” Tukaki ble gjentatte ganger spurt om hvorfor han hadde signert dokumentet på vegne av Māori Council da han ikke lenger var autorisert til å gjøre det, males ikke svarte på dette spørsmålet.

Redaktøren mottok en e-post fra Tukaki som hevdet at Māori Council-valget fortsatt var uoffisielt og at en etterforskning var i gang. Newsroom tror ikke på dette og finner det vanskelig å svare på Tukakis ytterligere påstander mens han fortsetter å innta den linjen. Newsroom ga Tukaki muligheten til å svare på påstander fra Māori Council og at de hadde inngitt en politiklage. Alle hans relevante svar ble publisert i historien.

Når det gjelder prinsippet knyttet til kommentar og fakta, står Newsroom ved fakta som rapportert. En feil, introdusert i underredigering, identifiserte feilaktig Māori Authority som en ny organisasjon. Da herr Tukaki påpekte dette, ble dette korrigert umiddelbart i kopien. Newsroom bestrider at Tukaki fortsatt er en valgt offiser i Māori Council, og ga en pressemelding fra Māori Council som tydelig sier at han ikke er det.

Newsroom benekter enhver interessekonflikt på journalistens vegne, og sier at en tidligere interaksjon med journalisten som Tukaki refererer til i klagen hans er separat, ikke relatert og ikke på noen måte knyttet til intervjuet eller denne nyhetssaken.

Newsroom er uklart hvilket downside det er i klagen om overskriften, og hevder at ingen type for underverk av noe slag var involvert i innsamlingen eller rapporteringen av denne historien.

Diskusjon

Klagen til Medierådet var i stor grad fokusert på utelatelse av fakta i artikkelen og en antydning om at journalisten hadde en personlig interesse eller partiskhet i sin tilnærming, noe som begge førte til en ubalansert rapport. Den erkjente feilen i den opprinnelige artikkelen, som sa at Nationwide Māori Authority var en ny organisasjon når den ikke er det, ble rettet umiddelbart av Newsroom.

Å vurdere denne klagen har vært mer utfordrende på grunn av de ulike synene på Tukakis stilling i Māori-rådet. Gjennom sin kommunikasjon om denne saken hevder Tukaki at valget i Māori Council i 2021 fortsatt er ubekreftet, at det er en gjennomgang av valget i gang, og at han derfor fortsatt har rollen som representant og administrerende direktør i Māori Council. Det er i denne troen at han hevder at artikkelen er unøyaktig når det gjelder å stille spørsmål ved hans myndighet til å signere overføringen av finansieringskontrakten fra Māori Council til Nationwide Māori Authority i september 2021.

Det various synet som presenteres i artikkelen er at valgresultatet for 2021 står. Tukaki ble fjernet fra begge rollene i Māori Council etter tapet hans i valget i 2021. Valenes gyldighet har blitt bekreftet gjennom en seende avgjørelse fra Høyesterett som avviste anken fra Tukaki og fru Harrison om å stoppe det kommende møtet i Māori-rådet på grunnlag av uregelmessigheter i valget. Tukakis fjerning fra rollene sine er bekreftet i korrespondanse og en pressemelding fra Māori Council. Dette underbygger formålet med artikkelen om å stille spørsmål ved Tukakis autorisasjon til å signere kontrakter for overføring av midler fra Māori Council. Det er ingen bevis for en gjennomgang av valget, selv om Newsroom uttaler at Te Puni Kokiri jobber med Māori Council for generelt å gjennomgå valgprosessene deres med det formål å forbedre dem. Medierådet har ikke kunnet bekrefte dette.

Newsroom har rapportert at det er inngitt en klage til politiet om uautorisert signering av finansielle dokumenter ved Māori Council etter september 2021. Tukaki bestrider dette og sier at ingen klager har blitt fremsatt. Newsroom er quick på at de har sett offisiell bekreftelse fra seniornivåer i politiet på at klagen fra NZ Māori Council ble inngitt.

Det ser ut til at artikkelen er informert av gyldige kilder, inkludert Excessive Courtroom-avgjørelsen og NZ Māori Council. At Tukaki er i tvist med Māori-rådet gjør dem ikke taus i sakene. Tukaki har gjennom hele utarbeidelsen av denne artikkelen fått muligheten til å fremme sin holdning og svare på ny informasjon eller påstander. Når det var related, ble svarene hans inkludert i artikkelen. Medierådet kan ikke finne grunnlag for å gi klagen medhold på grunnlag av Prinsipp (1) Nøyaktighet, Rettferdighet og Balanse eller Prinsipp (4) Kommentar eller Fakta.

Det er ingen bevis som støtter klagen beneath prinsipp (10) interessekonflikter. Artikkelens undersøkende karakter presenterer en tidslinje av hendelser og fakta som balanseres av svar fra Tukaki. Det er ingen begrunnelse for koblingen fra Tukaki til journalistens opptreden i høringen i Waitangi-tribunalet og tilnærmingen han har tatt for å skrive denne artikkelen. Dette ser ut til å være et urettferdig angrep på journalisten.

Tukaki utdypet ikke sine bekymringer beneath prinsipp (6) overskrifter og bildetekster eller prinsipp (9) subterfuge. Det ser ut til at hovedpoenget i klagen hans ble godt nok fanget opp beneath prinsipp (1) nøyaktighet, rettferdighet og balanse, og derfor blir ikke klagene beneath prinsippene (6) og (9) tatt til følge.

Herr Tukakis utnevnelse til Oranga Tamariki Ministerial Advisory Board, hans betaling for det og hans erstatning av Sir Mark Solomon er diskutert i siste avsnitt av artikkelen. Mens Tukaki klager over at dette er uvesentlig, ser Medierådet at dette gir leseren mer informasjon om kontroversene Tukaki har vært involvert i.

Vedtak: Klagen tas ikke til følge.

Rådsmedlemmer som vurderte klagen var Hon. Raynor Asher (leder) Jo Cribb, Ben France-Hudson, Judi Jones, Marie Shroff, Alison Thom, Hank Schouten, Jonathan Mackenzie, Rosemary Barraclough, Tim Watkin.

[ad_2]

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published.