Fantastisk flotte kvinner som forandret verden på Theatre Royal Stratford East anmeldelse

077 FGW Production Photographs Pamela Raith Photography

[ad_1]

077 FGW%20Production%20Photographs Pamela%20Raith%20Photography

P

over gamle Frida Kahlo. Først ble det monobrynte kruset hennes brukt til å dekorere utallige kjøleskapsmagneter, t-skjorter og nye sokker. Så fikk skaperne av denne nye familiemusikalen om feministiske forbilder henne til å hoppe over scenen og synge en sang om kraften i å leve i A World of Color. På papiret høres det tacky ut. Males på en eller annen måte har drømmeteamet bak showet klart å gjøre den kommersialiserte virksomheten med heltinnetilbedelse til noe som er både nyansert og unapologetisk gledelig.

Amelia Earhart, Marie Curie og Mary Seacole dukker alle opp, akkurat som de gjør i sakprosa-bildeboken av Kate Pankhurst som inspirerte dette showet. Males her, i stedet for å være historisk nøyaktige representasjoner, er de større karakterer som danser gjennom fantasien til 11 år gamle Jade (en uendelig munter Kudzai Mangombe), som veier inn i hennes dilemmaer før tenårene. Hun er lei av å bli ignorert, hysj og etterlatt. Males så snubler hun over Storhetsgalleriet i et lokalt museum, der suffragetten Emmeline Pankhurst lærer henne protestens kraft, og Jane Austen inspirerer henne til å skrive ned tankene sine.

Dramatiker Chris Bushs historie er full av gjennomtenkte meditasjoner om hva vi kan lære av disse figurene i en verden der de fleste kvinner ikke skriver historie. Likevel føler ikke Jade seg som en helt tredimensjonal karakter, fordi hennes hovedrolle her er å lytte tålmodig mens historiske skikkelser belter musikkteatersanger til henne. Males hvilke sanger er det. De er håndverket til Miranda Cooper, som har skrevet popklassikere som Love Machine for Ladies Aloud og Spherical Spherical for Sugababes, så det er ingen overraskelse at de er fantastisk ormefulle, spesielt det nevnte Kahlo-nummeret og den perkussive suffragetten-hymnen Deeds Not Phrases.

Renée Lamb som Ameila Earhart

/ Pamela Raith

Renée Lamb, Christina Modestou, Jade Kennedy og Kirstie Skivington bytter på å gripe rampelyset: de spiller hver minst tre curler hver og gjør et imponerende arbeid ut av det, og bytter fra skolelærere til suffragetter til sportshelter med tilsynelatende uendelig energi.

Med sin kvinnelige rollebesetning, historiske temaer og pop-soundtrack deler dette showet definitivt litt DNA med West Finish-megahiten Six the Musical. Males regissør Amy Hodge retter blikket mot et yngre publikum, og byr på vittige øyeblikk som Earhart produserer snacks fra dypet av trusene hennes, eller Gertrude Ederle «svømmer kanalen» gjennom et ark med rislende blått stoff.

Joanna Scotchers design er en barnevennlig glede, og gir fargerike dører for disse karakterene å komme ut av, og kostymer som er tiltalende uten å være hyperjentete. Og seriens endelige konklusjon – at alle gjør et inngrep i historien, uansett hvor liten den måtte være – er en som vil inspirere barn, i stedet for å skremme dem.

Det er en fantastisk flott avslutning på en kveld som har all energien til en jentebandkonsert, blandet med akkurat nok historie til å friste unge mennesker til å lese opp på stjernene, når slutttonene forsvinner.

Theatre Royal Stratford East, til 17. juli; kjøp billetter her

[ad_2]

admin