Emily Maitlis sin Newsnight ‘polemic’ var en feil, sier David Dimbleby

[ad_1]

David Dimbleby har sagt at Emily Maitlis feil var å levere sin Newsnight-monolog som en “polemikk”.

Den tidligere spørretime-verten, 83, avviste også forslaget om at det er en “kabal” av konservative støttespillere i guvernørskapet til BBC.

Maitlis, som forlot BBC i år, brukte MacTaggart-forelesningen på TV-festivalen i Edinburgh denne uken for å hevde at selskapet hadde “søkt å berolige” nr. 10 ved å gi en rask unnskyldning etter hennes 2020-segment om Dominic Cummings’ lockdown-tur til Durham.

Kringkasteren mottok mer enn 20 000 klager og avgjorde at Maitlis og Newsnight-teamet brøt habilitetsreglene, og sa i en uttalelse: “Vi mener introduksjonen vi sendte ikke oppfylte våre standarder for tilbørlig upartiskhet.”

I en story på BBC Radio 4’s Right now sa Dimbleby: “Først av alt, ordene hun sa, ble godkjent av redaksjonen på Newsnight, så det var ikke naked Emily som ble irettesatt av BBC. Det var teamet. andre ting jeg vil si er at de tingene hun sa jeg mener burde vært spørsmål, ikke uttalelser.

“‘Landet kan se at Cummings brøt regelen, det er sjokkert at regjeringen ikke kan det’. Vel, ikke alle kan ha blitt sjokkert. ‘Den offentlige stemningen er rasende, forakt og angst’. Vel, kanskje, males det er en spørsmål å stille. Det var en polemikk. Jeg tror det var feilen.”

“Alastair Campbell ga aldri opp BBC”

Dimbleby sa at han personlig ikke følte seg som en tosk, slik monologen hevdet at mange i landet gjorde, males i stedet følte seg “veldig kors” med Mr Cummings, som da var Boris Johnsons sjefsrådgiver.

Med henvisning til Maitlis påstand BBC hadde irettesatt Newsnight-teamet som svar på en klage fra regjeringen, la han til: “Jeg tror faktisk ikke at anropet fra nr. 10 neste morgen (hadde noen effekt). Det er en telefon fra No 10 hver blodige morgen i uken.

“Den som sitter med makten, det er det alltid. Se på Alastair Campbell – ga aldri opp BBC da Labour var på kontoret.”

I en referanse til Theresa Mays tidligere kommunikasjonsdirektør Sir Robbie Gibb, sa Maitlis underneath sitt foredrag: “Sett dette i konteksten av BBC-styret, der en annen aktiv agent for det konservative partiet – tidligere Downing Road-spinndoktor og tidligere rådgiver for BBC-rival GB Information – sitter nå og fungerer som dommer for BBCs upartiskhet.”

Jess Brammar, tidligere sjefredaktør for HuffPost UK og fungerende redaktør for Newsnight, ble bekreftet som BBCs utøvende nyhetsredaktør for nyhetskanaler i fjor.

Jess Brammar kritiserte Brexit og Boris Johnson

Hennes upartiskhet ble imidlertid stilt spørsmål ved etter at det dukket opp gamle tweets der hun var kritisk til Brexit og Johnson.

Labour ba deretter om at Sir Robbie ble sparket fra styret til BBC etter påstander om at han prøvde å blokkere hennes ansettelse på politiske grunner.

Dimbleby sa: “Det er opp til styrelederen for BBC – som riktignok er en konservativ tilhenger – å overvåke hva det styret gjør, og Robbie Gibb, som er personen du snakker om, tror jeg tydeligvis sa det om at han trodde ikke en spesiell utnevnelse til nyhetsavdelingen var riktig på grunn av tweets som Jess Brammar hadde skrevet.

“Det interessante poenget med dette er at Jess Brammar ble utnevnt. Robbie Gibb kan ha sagt at dette er uklokt eller dette vil få ryggen opp på nr. 10 eller noe. Jeg vet ikke hva han faktisk sa. Jeg har snakket med ham Han vil ikke si hva han faktisk sa.

“De sier til gjengjeld at Muriel Grey er der, som er en Labour-tilhenger, så det er vanskelig. Jeg tror ikke det er sant at det er en slags kabal i BBCs styre av Tory-tilhengere.”

“BBC setter høyest verdi på behørig upartiskhet og nøyaktighet”

En talsperson for BBC sa tidligere: «BBC setter høyest verdi på tilbørlig upartiskhet og nøyaktighet, og vi bruker disse prinsippene i vår rapportering om alle spørsmål.

“Som vi har gjort klart tidligere i forhold til Newsnight, tok vi ikke grep som et resultat av noe press fra nummer 10 eller regjeringen, og det er feil å antyde noe annet. BBC fant at programmet brøt sine redaksjonelle standarder og at avgjørelsen står fortsatt. “

Charlotte Moore, BBCs sjef for innhold, tok også opp problemet og sa: “Det er viktig å notere at det ikke var noen innflytelse fra regjeringen eller fra styret. Vi følger redaksjonelle prosesser og hvis redaksjonelle standarder brytes, da er det veldig viktig å kunne si det. Males det er en del av å opprettholde en upartisk nyhetstjeneste.”

[ad_2]

admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *